اشخاص به دلایل گوناگون دچار بیماری افسردگی می شوند. محققان پنج عامل اصلی را شناسایی کرده اند که در ایجاد و ادامه ی حالت افسردگی موثر هستند. این عوامل شامل: موقعیت، افکار، احساسات، وضعیت فیزیکی، و رفتار می باشند. هریک از این بخش ها می توانند درزمینه پیشرفت افسردگی نقش داشته باشند، و افسردگی خود نیز می تواند روی تک تک این بخش ها تأثیرگذار باشد.

موقعیت

افسردگی معمولا در یک موقعیت تنش زا در زندگی آغاز می شود. اگر تلاش شما در جهت کنار آمدن با این موقعیت موفقیت آمیز نباشد، ممکن است حس تحت الشعاع قرار گرفتن و بی چارگی در شما ایجاد شود. بدنبال آن احساس افسردگی زیاد و زیادتر می شود. بعضی از موقعیت ها که می توانند مرتبط با افسردگی باشند عبارتند از:

پیش آمد های مهم در زندگی ، از دست دادن کسی یا چیزی. مانند مرگ یک عزیز، جابجایی، طلاق، شکست های مالی، یا از دست دادن شغل
نداشتن تماس با سایر مردم. کناره گیری اجتماعی یک عامل خطرناک برای بوجود آمدن افسردگی است.
درگیری در روابط. بروز اختلاف در روابط شخصی، اعم از مشکلات زناشویی یا خانوادگی بشدت استرس زا است و می تواند به شروع افسردگی کمک کند.
اضطراب و هیجان مربوط به شغل. این مسئله می تواند عدم اطمینان در شغل باشد، درگیری با سرپرست های ناظر وهمکاران در محیط کاری و یا کار بیش از حد.
فشار روحی مربوط به سلامتی بدنی. این مخصوصاً در مورد مشکلات و بیماری های جسمی مزمن است که درمان قطعی ندارند. مانند کم کاری غده ی تیروئید که باعث خستگی مفرط و افسردگی می شود.

افکار

هرکدام از ما بستگی به طرز تفکرمان ، بطور متفاوتی تحت تاثیر اتفاقات زندگی قرار می گیریم. شواهد تحقیقاتی نشان می دهد که نگاه افراد افسرده به دنیا نگاهی کج و منفی ست که می تواند تجربه ی افسردگی را در آنها ایجاد و یا حتی تشدید کند.

اندیشیدن ناعادلانه و غیر واقعی باعث ایجاد و تشدید افسردگی می شوند. این افکار تحریف شده و دگرگون در سه دسته طبقه بندی می کنند و آن را “مثلث منفی” می نامند که شامل :

افکار منفی درمورد ” خود” ، که به صورتی شدید و غیرمنصفانه از خود انتقاد می کنید.

افکار منفی درمورد وضعیت فعلی، روی جنبه های منفی و تهدید کننده ی آن تأکید می کنید و بخش های مثبت و امید بخش آن را نمی بینید.

افکار منفی درمورد وضعیت آینده. شما آینده ای را پیش روی خود مجسم می کنید که تاریک و ناامید کننده است و امکان وقوع هر پیشامد بد و منفی ای را بزرگ نمایی می کنید.

این گونه اندیشیدن معمولا در کودکی آغاز می شود. برخی از افراد در خانواده هایی بزرگ می شوند که تنها تعبیر و تفسیر های منفی بین آن ها رد و بدل می شود. این طرز فکر تأثیر بسزایی روی برداشت اشخاص از تجربیاتی که در این جهان دارند خواهد گذاشت.

احساسات

افسردگی اکثرا با احساس دلسردی، پس از تلاش های ناموفق در زندگی آغاز می شود. گرچه، وقتی این افسردگی ادامه پیدا می کند، این احساسات ناخوشایند راه را برای انواع تجربیات عاطفی دردناک تر باز می کنند. شخص افسرده زیر بار احساس ناامیدی و بدبختی مأیوسانه قرار می گیرد. حس اضطراب (تنش فیزیکی، دلواپسی، و احساس یک پیش آمد قریب الوقوع وحشتناک) اکثراً ین احساسات نومیدانه را همراهی می کند.

وضعیت فیزیکی

بهم خوردن برنامه ی خواب، کم شدن انرژی، و عملکرد نامتعادل شیمیایی مغز می تواند از عوامل فیزیکی افسردگی باشد.

رفتار (اعمال)

عدم انجام فعالیت های رضایت بخش، غفلت از بهداشت شخصی، و کناره گیری از خانواده و دوستان ازعوامل رفتاری هستند که در افسردگی وتشدید آن نقش دارند.

منبع

پترسون. ر.، و بیلزکر، د. (بی تا). برنامه ی مراقبت از خود در برابر افسردگی: جزوه راهنمای مبارزه با افسردگی.

psychhealthandsafety.org/asw/

Leave A Comment

Related Posts