نگرانی از افکار آزار دهنده و مداوم تشکیل شده است که ذهن شما را درگیر می کند. نگرانی باعث مشغولیت ذهنی شما با اظهارات “اگر” و “چه می شود اگر” می شود طوری که شما را به پیش بینی بدترین حالت ممکن برای یک سناریو وا می دارد. در حقیقت نگرانی یک رفتار عادتی و وسواسی است – و البته عملی است که می توانید آن را رها کنید. اما قبل از متوقف شدن آن، باید بپذیرید که نگرانی نه تنها کاری بی نتیجه است که هیچ هدفی ندارد، بلکه عواقب بسیار منفی به دنبال دارد مانند: از دست دادن انرژی و خستگی، تشدید دردها، افزایش آسیب پذیری در برابر استرس و عفونت، منحرف کردن ذهن شما از زمان حال، اختلال در خواب، افزایش یا کاهش نامناسب اشتها، و نگه داشتن شما از لذت بردن از زندگی و انجام کارهای مهم.

زمان آن رسیده است که بدانید نگرانی کاری بیهوده است که به یک عادت بد تبدیل شده است. در اینجا راهکارهایی برای مهار نگرانی ارائه شده است.

نگرانی خود را کنترل کنید، نگذارید نگرانی شما را کنترل کند.

به جای گوش دادن به افکار نگران کننده خود، قبل از اینکه گرفتار عادت ناسالم شوید، در افکار خود مداخله کنید. هنگامی یک فکر نگران کننده از ذهن شما عبو ر می کند، به طور فعال آن را بررسی کنید. ابتدا از خود بپرسید بدترین چیزی که ممکن است رخ دهد چیست؟ آیا وقوع این نتیجه محتمل است؟ آیا نتیجه آن یک مشکل واقعی است؟ سپس، فقط اگر نگرانی محتمل است و یک مشکل واقعی را ایجاد می کند، به راهکار منطقی بیندیشید که تهدید و مشکل را بر طرف کند.

بیم های واقع بینانه را از نگرانی متمایز کنید

بیم های واقع بینانه یک سیگنال هشدار دهنده است که نشان می دهد شما واقعاً با یک وضعیت دشوار روبرو هستید. بیم های واقع گرایانه مبتنی بر یک وضعیت خاص ناراحت کننده یا خطرناک است که شما اکنون با آن روبرو هستید و به اندازه ی کافی آمادگی مقابله با آن را ندارید.

اما، نگرانی شامل فکر کردن به حوادثی است که ممکن است اکنون یا در آینده رخ دهد و هیچ مدرک معتبر و شواهد منطقی برای حمایت از آن وجود نداشته باشد.

مقاوم بمانید حتی اگر نگرانی ها بر دوش شما سنگینی می کند

تعیین اینکه آیا شما با یک مشکل واقعاً نگران کننده روبرو هستید که کنترل آن را ندارید ، مهم است. قبول کنید که نمی توانید مسئولیت همه چیز و همه را به عهده بگیرید. غالباً خیلی نا امید کننده است وقتی یك مشكل از کنترل شما خارج شود. هنگامی که واقعاً کاری نمی توانید در مورد شرایط نگران کننده خود انجام دهید، بیاموزید احساس ناتوانی خود را با صبر تحمل کنید.

به یاد داشته باشید که بی قدرت بودن فقط یک احساس بد است. حتی اگر هیچ کاری برای فروکش کردن آن نکنید، به تنهایی از بین خواهد رفت. بپذیرید احساس بد آسیبی به شما نمی رساند بلکه جزئی جدایی ناپذیر و موقتی از زندگی است. تحمل احساسات بد شما را از نظر روانی قوی تر می کند. پس آن را به یک چالش تبدیل کرده و ادامه دهید.

نگرانی شما را در برابر تهدید ها ایمن نمی کند

به یاد داشته باشید که نمی توانید با نگرانی در مورد مسائل، از خطر یا تهدید آن در امان داشته باشید. نگرانی در مورد چیزی باعث نمی شود که این اتفاق رخ دهد – یا رخ ندهد. با گذراندن وقت خود در مورد احتمالات و شایدها و اگرها، تنها لذت زندگی در لحظه را از دست می دهید. نگرانی شما را در ذهن تان نگه می دارد و از لذت بردن از زندگی وا می دارد.

فکر کنید چه اندازه فرصت لحظات شاد و گرانبها را از دست داده اید صرفا به خاطر اینکه درگیر نگرانی های خود بوده اید. و چقدر ناخواسته نگرانی بین شما و آدم های مهم زندگی تان فاصله انداخته است. از خود بپرسید این نگرانی ها ارزش آن را داشت؟

“چه می شود اگر” ها را متوقف کنید.

عبارت “چه می شود اگر…” فقط شدت ترس و اضطراب شما را بیشتر می کند. مانند گلوله های برفی که هر چه به پایین تپه می رسند بزرگ تر و خطرناک تر می شوند. استراتژی اصلی در اینجا این است که اجازه ندهید نگرانی شما با پیش بینی های منفی بیشتر شود. در مورد وضعیت خاص مورد نظر خود هرچه بیشتر اطلاعات جمع کنید تا واقعی ترین احتمالات و امکانات را پیدا کنید. به جای “چه شود اگر” با “آنچه هست” مقابله کنید.

به اکنون توجه کنید.

در شرایطی که نیاز به تصمیم گیری دارید، مهم این است که با امکانات و اظلاعات موجود در آن مقطع زمانی شما بهترین تصمیم را بگیرید. هرچند هیچ ضمانتی وجود ندارد که نتیجه تصمیم شما در آینده چه خواهد بود. اگر بپذیرید که با توجه به اطلاعاتی که در آن زمان داشتید انتخابی معقول و معتبر انجام داده اید، حتی اگر تصمیم شما منجر به نتیجه مطلوب نشده باشد، شما دیگر احساس نا امیدی نخواهید کرد. به جای اینکه خود را سرزنش کنید، وقتی اتفاقات ناخوشایندی می افتد، به خود آرامش دهید.

تجربه نشان می دهد شما در برابر مشکلات مقاوم و مجهز بوده اید.

به همه شرایط و مشکلاتی که تاکنون در زندگی با آنها روبرو بوده اید ، بیاندیشید. شما به خوبی توانسته اید از پس شرایط دشوار بر بیایید. مواجه شدن با شرایط دشوار ، شما را برای مشکلات آینده آماده تر و مجهز تر می کند. گذشته شما را برای هر آنچه پیش روی شما قرار دارد آماده کرده است ، بنابراین ترس ها و نگرانی ها را کنار بگذارید.

اعتماد به نفس: سپر نامرئی در برابر نگرانی

اعتماد به نفس ما را در مواجهه با شرایط دشوار و استرس زا محافظت می کند. اعتماد به نفس باعث می شود که بدانیم می توانیم تصمیمات خوبی بگیریم، مشکلات را حل کنیم، به طور مستقل کار کنیم و در صورت لزوم درخواست کمک کنیم. به ما یادآوری می کند که ما قادر به انجام آنچه زندگی از ما می خواهد، هستیم. اینکه ما در مقابل مشکلات و سختی ها توانمند هستیم.

منبع

Sokol, L., & Fox, M.G. (2010, September). How to put boundaries around worry. Retrieved from www.beliefnet.com

Leave A Comment

Related Posts